whos_among_us

2014. december 14., vasárnap

Technológiai trendek, 2015

Az év végéhez közeledve a Blogger ismét közzéteszi 2015-re vonatkozó meglátásait. Egy sor trend folytatódik és elkezd kiteljesedni. Mások épp most kezdődnek ...
Első összefoglalóm elsősorban a technológiai, az ICT és telco piacra vonatkozik.
  • Globális adat dömping: a trend folytatódik: az IDC előrejelzése szerint a világon 2013-ban képződött 3-4 zetabyte-nyi adat 2020-ra 40 zetabyte-ra (ZB, 1ZB=1021byte) vagy a fölé nőhet. A szakértők folyamatos és ugrás szerű növekedésre számítanak a jövőben is.
  • Folytatódik - a fenti trend mentén - az elkészített és feltöltött fotók és videók számának folyamatos és ugrásszerű növekedése. Míg 2009-ben még kevesebb, mint 20 óra videót töltöttek fel a YouTube-ra percenként, addig ez a szám 2013-ra elérte a 100 órát percenként és mára a szám valahol 105 és 120 között lehet, bár a videomegosztó idénre még nem közölt statisztikát.
Az Ericsson idei Mobility Report-ja alapján
a globális hang és adatforgalom - ericsson.com
Okostelefon eladások az elmúlt időszakban - IDC, icharts.net
  • A mobil adat forgalom ugrás szerű növekedése folytatódik. A Cisco Sytems évente teszi közzé a hálózati adatforgalmi trendjeit, megfeigyeléseit. Eszerint 2013-ban a mobil adat forgalom 81%-ot nőtt csak abban az évben. Idén a növekedés vélhetőleg nagyobb lesz. Ezt az eladott okostelefonok mennyisége és a mobil adatcsomagok folyamatosan csökkenő ára is indokolja. A teljes mobil adatforgalom 53%-a volt akkor mobil video tartalom. Ez idén 60%-hoz lehet közel vagy akár el is érheti ezt. A kiépült 4G hálózatok jelentős plusz adatforgalmat képesek generálni. A Cisco riportja szerint közle 15%-kal több forgalmat voltak képesek globális átlagban generálni 2013-ban, mint a kisebb sebességű társaik. Érdekes tény, hogy az adatforgalom 10%-át az előfizetők felső 1%-a generálta.
  • 2014 fontos változása, hogy mára az internethez többen csatlakoznak mobilról, mint "hagyományos" desktop (PC+notebook) számítógépekről. A grafikonon a két vonal valahol idén év elején találkozott és akkor mind két táborba kb 1,7 milliárd felhasználó tartozott. Ezek egy jó része persze közös, mind a két táborhoz tartozik.
  • Folytatódik az okostelefonok előretörése. Mára a két nagy vetélytárs (Samsung és Apple) mellé több cég is fel tudott sorakozni az eladások tekintetében. Az Android operációs rendszer közel 84%-os piaci részesedésével mára abszolut vezetővé vált. Részaránya a globális piacokon a következő években enyhén tovább nőhet.
  • Az idei év nagy változása, hogy a nem olyan rég, szinte ismeretlen kínai Xiaomi 2014-ben közel meg háromszorozta eladásait és a Samsung és az Apple után a 3. legnagyobb okostelefon gyártói pozíciót szerezte meg, olyan gyártókat is maga mögé utasítva, mint a Lenovo, az LG, a Nokia-Microsoft vay a Huawei.
  • Óriási trendforduló készül: az on-line hírdetésekre a cégek két éven belül többet költenek majd, mint a TVs hírdetésekre az USA-ban; összesen több, mint 137 milliárd dollárt költünk máris erre a szektorra globálisan. Mára a piac 25%-a globálisan már az on-line reklámoké.
  • Folytatódik a hagyományos televizió és televíziózás visszaszorulása, elsősorban a legfejlettebb régiókban. Ennek kapcsán előtérbe kerülnek az on-demand televíziózásra és internetes műsorszórásra épülő üzleti modellek.
  • A desktop és notebook számítógépek visszaszorulásának trendje az okostelefonok és tabletek javára folytatódik.
  • Egyre inkább előtérbe kerülnek a virtuális valóság megoldások. A témán számos start-up és a nagyobb cégek közül is pörög pár.
  • A felhő alapú megoldásokat globálisan még többen használják majd 2015-ben. A bérelhető, felhő alapú szolgáltatásként vásárolható szoftver megoldások még inkább terjednek majd. A fogyasztók között ott találjuk egyre inkább a cégek mellett a magánembereket is.
  • Szintén globális trend, hogy az egyre nagyobb tömegű internet adatfolyamban egyre nehezebb észrevenni egy-egy tartalmat és egyre nehezebb elkülöníteni a "szemetet" az értékestől. A hír aggregátor megoldások egyre inkább előtérbe kerülnek. Egyre fontosabb, hogy a beérkező gigászi infó tömeget minél inteligensebben rendezve, rendszerezve és a napi személyes igényünknek megfelelően fogyaszthassuk. (Ilyenek a Feedly, a LifehHacker, a GoogleNews, a Pulse vagy a Fark.)
  • Az IP alapú kommunikációs megoldások tovább terjednek és világszerte még többen kerülik ki a hagyományos telco megoldásokat (hagyományos telefon hívás vagy SMS, MMS) mindössze a távközlési cégek adattovábbítási rendszereit 
  • Az App trend folytatódik. A szoftver áruházakba egyre nagyobb mennyiségű program kerül be adott idő alatt. Az App-ek kivitelezése során egyre több a jól és szépen kivitelezett szoftver. A kisvállalkozások számára egyre több a használható megoldás és ezek az anyagilag is leginkább kifizetődők. Az AppleStore-ban kb 1 300 000 alkalmazás van jelenleg.
  • Crowdfunding: a Kickstarter, az Indiegogo, a Pozible, a Crowdrise és más, hasonló, de akár helyi megoldások továbbra is előtérben lesznek. A trend itt is folytatódik.
  • Globális munkaadók és munkakeresők, szolgáltatási piacterek: egyre több az olyan megoldás, mely a világ távoli pontain élőket köti össze munka szempontjából. (pl. Fiverr, Elance, Freelancer, oDesk, Guru)  Igaz, ezekhez a megoldásokhoz a munkaadóknak is adott esetben alkalmazkodniuk kell majd. Különösen bizonyos típusú munkaerő megtalálására és projekt szerű alkalmazására lehetnek különösen alkalmasak az ilyen szolgltatási piacterek. (programozók, szövegírók, designer-ek, tördelő-szerkesztők, weboldal készítők, korrektorok, stb.)
  • 3D nyomtatás: A Blogger továbbra is hisz ebben a technológiában. Egyre több helyen jelenhet meg a fogorvosi rendelőktől, a kórházakon át, az építész- vagy gépészmérnöki vállalkozásokon át, az autószerelő műhelyekig igen számos a technológia alkalmazási lehetősége.
  • Smart és hordható eszközök: Az internethez vagy egy másik okos eszközhöz csatlakozó megoldások órák, karperecek, gyűrűk, ruhák, háztartási gépek és más eszközök. A Morgan Stanley szerint 2020-ig 75 milliárd eszközt csatlakoztatunk majd a netre. Elemzők szerint a 2015-ös évben fontos áttörés jöhet majd a hordható technológiák elterjedésének területén.
  • Bionica és Augmented Humanity, robotok: számos megoldás készül és készült már el. Egyes fejlesztéseket a hadsereg pénzel, mások civil célokat szolgálnak. Az okos kontaktlencse vagy az érzelmeinket mutató ékszer és a modern végtag implantátumok már elérhetőek. A trend folytatódni fog. A drón piac pedig már idén is tarolt. Egyre több terv és vállalkozás jön létre erre a technológiára. Természetesen itt is széles a spektrum a spéci katonai, és a polgári kategóriák között. Az Amazon igen komolyan foglalkozik a drón alapú kiszállítás megvalósításával.
  • PC: A PC eladások száma folyamatosan csökken, de nem óriási mértékben. 2014Q3-ban mindössze 0,5%-kal adtak el kevesebbet világ viszonylatban, mint 2013Q3-ban. A fejlődő világban azonban van egy ismételt felfutása, revitalizálódása a PC piacnak. A mobil eszközök nem minden területen képesek azt a hatékonyságot és műzsaki környezetet hozni, amit mára a PC kínálni tud.
  • Az elemzők szerint az elmúlt hetek privát űreszköeinek balesetei után is folytatódni fog a nem kormányzati pénzekből történő fejlesztés. Az űrhajózás mellett az űrlift témája is "felkapott". Egyes kutatók 2050-re, mások már 2035-re lehetségesnek tartják ...
  • A megújuló energia területén történő fejlesztések is csúcsra járnak majd 22015-ben is. A világ egyre energiaéhesebb lesz, bár az összeomló olajárból és a csökkenő globális GDP adatokból ez rövid távon most nem látszik, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a fejlődő országokban egyre több és több ember igyekszik a fejlett országokban megszokott életforma felé, ami nagyon sok plusz energia fogyasztást feltételez majd az elkövetkező években, amihez kapcsolódó fejlesztések és beruházások vagy már futnak vagy hamarosan indulnak. Ezek egy jó része - nem csak a fejlett országokban, de már Kínában is - megújuló energián alapuló fejlesztés lesz.
  • Elektromos autózás: Az olcsó olaj a Blogger szerint visszavetheti egyes piacokon a keresletet, azonban lesznek speciális szegmensek. Lesz jövőre is jó pár ember, aki azért vesz Tesla-t, mert tetszik neki az a high-end megoldás és szolgáltatás combo, amit az autó és a cég kínálni tud. A többi nagy autógyár is lassan elkezd majd megjelenni saját termékeivel. A Tesla Model X a jövő év nagy slágere lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.