Malév dolgozók - malev.hu |
Ma reggel a MALÉV igazgatósága úgy döntött, hogy a veszteségek minimalizálása érdekében a céget bezárják, a gépek pedig már nem szállnak fel. Éjszaka a Tel-Aviv-ból haza indulni készülő járatot a kinti reptér már nem szolgállta ki. A MALÉV-ot felszólították a reptér felé fennálló adóssága azonnali kifizetésére, amit nem tudott vagy nem akart megtenni. A cég vezetése tudta, hogy ha egy ilyen felszólításnak nem tesz eleget, akkor várhatóan nagyon gyorsan a többi reptér és más beszállítók is hasonlóan léptek volna a cég felé, ami viszont anyagilag nem volt tartható.
Érdekessége a dolognak, hogy a cég által lízingelt 9 repülőgépet már ma délben szállítanák vissza az írországi bázisukra. Azért a feltételes mód, mert a MALÉV pilótái - akikre számított a lízingbeadó cég - nem vállalták a repülést, így most még keresik a pilótákat a szállításhoz. A légiközlekedést ismerő szakértők szerint, azonban 14 gép szállítását (útvonal engedélyek, repülőtéri fogadó időablakok, egyéb engedélyek, stb) pár óra alatt nem lehet leszervezni, így nagyon valószínű, hogy a MALÉV vezetése már rég tudott a megállásról és az izraeli eset nélkül is ma megállt volna a cég. (Más kérdés, hogy a tel-avivi reptér lépése kapórajött a hazai légitársaságnak.) A MALÉV leányvállalatai (pl CARGO) egyébként nem álltak meg, a cég ezen részei továbbra is dolgoznak.
Orbán Viktor szokásos péntek reggeli rádió nyilatkozatában utalt rá, hogy nem tett le a kormányzat egy nemzeti légitársaságról. A MALÉV név nem a most csődeljárás alá kerülő cégé, hanem egy vagyon kezelő cégen keresztül a magyar államé, így annak továbbvitele egy esetleges új cégnél nem lehet probléma. Az már nagyobb gond, hogy a MALÉV kieső járatainak helyére szinte azonnal lecsaptak a diszkont légitársaságok. A WizzAir, Travel Service és a Ryanair is azonnal komoly kapacitás bővítést jelentett be. Vélhetőleg a MALÉV-tól elbocsátott légiközlekedési dolgozók egy részének is állást tudnak kínálni.
A konkrét eseményeken túl persze a legnagyobb baj, ahogy eljutott idáig a MALÉV és ebben a jelenlegi és előző kormányok és a légitársaság jelenlegi és korábbi tulajdonosai, vezetői is mind vétkesek (persze más más mértékben). A nemzeti érzelmeken és számos személyes pozitív tapasztalaton túl persze nagy kérdés, van-e 2012-ben gazdasági alapokon létjogosultsága egy "hagyományos" "nemzeti" légitársaságnak a magyar piacon, amilyen a MALÉV volt!
Még egy: Érdemes a MALÉV gazdálkodási eredményeit összevetni a WizzAir eredményeivel! Zsiday Viktor összevetette a 2010-es adatokat. Érdemes megnézni a számokat!
Lényegében ugyanezt próbáltam megfogalmazni a bejegyzésem végén:
VálaszTörléshttp://misc.blog.hu/2012/02/03/malev_nem_fog_hianyozni