whos_among_us

2014. január 18., szombat

Smart world

okos szemlencsén dolgozik a Google - googleblog.blogspot.hu
Okos világ felé haladunk, kétségtelen. Sorra érkeznek a hírek az "okos" eszközökről.
Befektetői szemmel is érdekes a smart világ előretörése.
Legutoljára a Google házatájáról hallottunk híreket. Egy minapi blog bejegyzésben az óriás cég bejelentette, hogy egy projektben aktívan foglalkozik az okos kontakt lencsével, mely cukorbeteg tulajdonosának segíthet majd jelezni a vércukor szint határértéken aluli vagy túli értékét.
A kereső cég kb egy hete jelentette be, hogy 3 milliárd dollárért megvásárolja az Apple-ből korábban kivált fejlesztők egy csapata által 2011-ben alapított Nest Labs céget, mely okos és nagyon dizájnos thermosztát és füst jelző fejlesztésével vált ismerté. 
Ezt megelőzően a Google szemüvege keltett hullámokat a befektetői térben, aminek piacra dobásával a vállalat nem siet. A hosszabb teszt és publikus béta időszak mellett döntött, hogy valóban kiforrott termékkel léphessen majd a vevők elé.
Más cégek is elindultak ebbe az irányba.
Az okos órák tekintetében több éve cikkezik a szaksajtó. Sokáig az Apple-től várták a nagy bejelentést egy okosóráról, de ez rendre elmaradt. A kickstarter projektként indult Pebble azonban simán berobbant a köztudatba és startup-ként lekőrözte a nagyokat dizájnos óráival. Ezt követően több gyátró is elkezdett megjelenni a piacon különféle "okos" termékkel (órákkal, karperecekkel, szemüvegekkel, tollakkal). A CES 2014-en is több okos dologba futhattak bele a résztvevők.
Csak pár ezek közül:
Befektetőként az amerikai cégek közül a Google (GOOG) és a Nike (NKE) tűnik a legérdekesebbnek és ha kirukkol végre valami érdemivel a témában (ami azért várható), akkor az Apple (AAPL). Ezek a vállalatok képesek leginkább végrehajtani azt a folyamatot, amíg egy koncepcióból ismert és nagy szériában, a világ számos pontján értéksített termék válik.

Az okos termék trendből a gyártók tőzsdén lévő beszállítóinak papírjainak vásárlásán keresztül is részesülhetünk. A Pebble például most jelentette be, hogy az új szériás óráiba a korábban már az okostelefonok területén elterjedt GorillaGlass üvegezést építi be. A technológia a Corning (GLW) vállalat terméke, aminek papírjai a tőzsdén megvehetők.

A kisebb okos cégek, egy-egy termékkel vonuló - általában könyvelés szerint - nyereséget még nem termelőcégek vállalkozások, melyek általában nincsenek tőzsdén, mivel a tőzsdére kerülés és ott maradás is igen tetemes pénzbe kerül, ami a fejlesztésektől, kereskedelmi és marketing területtől vonna el forrást. A Nest esete azonban jól mutatja, hogy ha egy cég bizonyít és valamelyik gigász fantáziát lát benne, simán kifizet több tíz vagy száz millió vagy akár milliárdos összeget dollárban a cégért. (Az ilyen startupok mögött (az alapító tulajdonosok mellett) általában kockázati tőketársaságok vagy más nagybefektetők pénze van, akiknek egy összeg alatt általában "nem éri meg" kiszállni, főleg ha egy gigász áll a vevői oldalon.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.